Instituționalizarea copiilor afectează biologia creierului acestora. Care este şansa de recuperare?

Pentru a descoperi impactul neglijării precoce, Universitatea Harvard a realizat un studiu timp de 12 ani în care a urmărit 136 de copii care au fost abandonați în București. Copiii au fost distribuiţi aleatoriu – jumătate în familii sociale iar cealaltă jumătate au rămas în instituţiile de ocrotire.

Pe lângă faptul că s-au dovedit a avea un IQ mult redus, copiii instituţionalizaţi au prezentat o gamă variată de tulburări sociale şi emoţionale, precum şi modificări în dezvoltarea cerebrală. În schimb, în ceea ce-i priveşte pe copiii ajunşi în familii sociale, cu cât aceştia au fost plasaţi mai devreme, cu atât mai bine s-au recuperat.

Instituționalizarea afectează integritatea structurală a substanței albe din creier.

Cercetările sugerează că trauma abandonului nu este doar la nivel psihologic ci aceasta cauzează daune grave ale creierului. „Rezultatele din acest studiu contribuie cu tot mai multe dovezi că neglijarea severă în viața timpurie afectează integritatea structurală a substanței albe din creier”, a declarat autorul raportului Dr. Johanna Bick, Spitalul de Copii din Boston.

De ce copiii abandonați au retard mental?

Raportul arată că substanța albă a creierului este alcătuită din straturi de celule care accelerează legătura între neuroni și diferite zone ale creierului. După naștere și până la viața tânărului adult, există o creștere lineară a cantității de substanță albă, ceea ce contribuie la creșterea progresivă a capacității mentale.

Studiul a constatat că structura substanței albe a fost grav afectată la copiii care au fost instituționalizați.

Există un tratament recuperator.

Una dintre concluziile surprinzătoare ale raportului a fost că acei copii care au avut șansa de a găsi o familie în care să fie iubiți și în care să se simtă în siguranță, au fost capabili să-şi regenereze conexiunile lipsă, creierul restabilindu-și funcțiile pierdute.

„Studiul aduce o contribuție semnificativă la literatura de specialitate existentă arătând că intervențiile precum plasamentul familial sau asistența maternală pot remedia unele dintre efectele adverse asupra dezvoltării creierului”, a declarat Dr. Andrea Danese, șef al Stress & Development Lab din cadrul Kings College, Londra.

În concluzie, studiul reprezintă atât o contribuţie ştiinţifică remarcabilă în domeniul psihologiei şi neuroştiinţei dezvoltării, cât şi un îndemn energic în a înţelege că traumele emoționale pot afecta dezvoltarea mentală iar intervențiile timpurii prin plasament familial sau adopție, au potențialul de a remedia, uneori total alteori parțial, acest efect distructiv.

Cercetarea a stat la baza cărţii „Copiii abandonaţi ai României. Privaţiune, dezvoltare cerebrală” avându-i ca autori pe Charles A. Nelson, Nathan A. Fox şi Charles H. Zeanah. De asemenea, rezultatele studiului au fost publicate în revista JAMA Pediatrics şi citate de The Telegraph.

Anunțuri

Un gând despre „Instituționalizarea copiilor afectează biologia creierului acestora. Care este şansa de recuperare?

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s